پیش بینی قیمت مسکن

پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی به عوامل متعددی بستگی دارد و بطور دقیق قابل پیش‌بینی نیست. اما با توجه به شواهد موجود و بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت مسکن می‌تواند راهنمای پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی و نیمه اول سال آینده باشد.

بلوک سیمانی
بلوک سیمانی

چنانچه روند افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که در آذرماه سال جاری متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۹۲ درصدی برخوردار بوده است.

همچنین افزایش قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن با رشد ۴٫۱ درصدی مواجه بود. طبق نظر کارشناسان و پیش‌بینی قیمت مسکن، در دو ماه پایانی سال جاری افزایش قیمت مسکن به صفر نزدیک می‌شود بطوریکه در پایان سال به حالت ثبات خواهد رسید.

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه اول سال آینده نیز حاکی از ثبات نسبی بازار و قیمت‌ها خواهد بود. در چنین شرایطی بازار برای خریدار مهیا شده و در صورت توانایی تامین مالی خرید و فروش مسکن رونق خواهد گرفت.

اما چیزی که در این میان حائز اهمیت است این است که افزایش قیمت ناگهانی مسکن موجب کاهش تقاضای ناشی از عدم قدرت و توانایی خرید متقاضیان واقعی گردیده است. در این وضعیت احتمال شروع دوره رکود تورمی وجود خواهد داشت. حال به معرفی عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت مسکن به شرح ذیل می‌پردازیم.

 

عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت مسکن

عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت مسکن مشتمل بر فاکتورهای گوناگونی می شود. بازارهای مالی رقیب مانند بازار ارز، طلا و نرخ سود بانکی بر بازار مسکن و قیمت مسکن تاثیر گذارند. از طرفی عرضه و تقاضا نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر پیش‌بینی قیمت مسکن است.

قیمت مصالح ساختمانی و هزینه تمام شده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت مسکن است. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذرماه سال جاری به عدد ۶۸۰۰ دستگاه رسید که در مقایسه با آبان ماه ۰٫۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱٫۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

طبق آمار دفاتر املاک که بطور غیر رسمی منتشر شده است در نیمه اول دی ماه جاری تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به ۲۲۲۴ معامله رسیده است که حاکی از رکود عمیق تر بازار مسکن دارد. طبق شواهد فوق پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی و نیمه اول سال ۹۸ ثبات قیمتها، شیب مستقیم و حتی نزولی برآورد می‌گردد. از طرفی روند کاهشی تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر که با شدت بیشتری ادامه می‌یابد حاکی از رکود بازار مسکن و به عبارتی کسادی بازار است. حال به بررسی موضوع از زاویه دید دیگر جهت روشن شدن دقیق‌تر ابعاد آن می‌پردازیم.

بررسی شواهد در پیش‌بینی قیمت مسکن

در بررسی شواهد در پیش‌بینی قیمت مسکن به بررسی رفتار متقاضیان و خریداران واقعی در ماه‌های اخیر می‌پردازیم. طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در ماه‌های اخیر تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق جنوبی و ارزان‌تر شهر تهران افزایش یافته است.

این رفتار نشان از کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی دارد که به سمت واحدهای ارزان قیمت روی آورده‌اند. در کنار آن تقاضای خرید واحدهای کوچک متراژ، چندین سال ساخت و با قیمت پائین‌تر رواج یافته که این تغییر مسیر رفتار خرید منجر به افزایش قیمت واحدهای مسکونی در مناطق ارزان‌تر پایتخت نیز گردید.

بررسی و مطالعه رفتار خرید مشتریان در ماه‌های اخیر حاکی از کاهش قدرت خرید و کاهش تقاضای بازار گردیده و بازار روز به روز بیشتر در حالت رکود فرو می‌رود. پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی حاکی از ادامه این روند در بازار بوده مگر اینکه عوامل تقویت کننده قدرت خرید متقاضیان مانند افزایش تسهیلات مسکن اجرایی گردد. در چنین شرایطی و در صورت ادامه روند فوق ممکن است برخی فروشندگان نسبت به عرضه ملک خود با قیمت پائین‌تر اقدام نموده و شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.